Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Londýn čeká razantní snižování emisí. Místním i turistům se bude dýchat lépe

Londýn se chystá představit jako první na světě zónu s extrémně nízkým množstvím výfukových plynů. Tento plán by mohl výrazně ovlivnit nejen místní, ale i turisty, neboť se plánované opatření bude týkat především centrální, tedy turisty nejnavštěvovanější, části města. Od řidičů vjíždějících do centra Londýna se bude vyžadovat ekologický dopravní prostředek.

Veřejně diskutovat nad tématem zóny s extrémně nízkým množstvím výfukových plynů se v Londýně bude až do 9.ledna 2015, kdy by se mělo definitivně rozhodnout, jak přesně bude celý plán vypadat. Už nyní je ale jisté, že se bude od řidičů, kteří již teď platí poplatek za umožnění přístupu do centra, vyžadovat, aby jejich automobil či jiný dopravní prostředek byl co nejekologičtější. Opatřením, které bude platit 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, chce starosta města docílit rychlejší výměny starších automobilů za úsporné modely, a tím tak pomoci Londýnu uchovat si titul hlavního představitele moderních technologií.

Jak tedy bude opatření probíhat? Každý řidič automobilu, minibusu, autobusu či dodávky bude muset doložit, že jeho dopravní prostředek splňuje předepsané parametry, nebo zaplatit poplatek v přepočtu necelých 440 korun, za nákladní automobil dokonce 3 500 korun za den. Bez výjimky nezůstane ani londýnské taxi či veřejná hromadná doprava. Ta ovšem nebude nijak výrazně poznamenána, neboť je naplánováno, že do roku 2020 budou všechny tradiční dvoupatrové i další londýnské autobusy takzvaně hybridní a při provozu tak vypouštět nulový počet emisí do ovzduší.

Očekávané zlepšení by se mělo projevit již za několik let, kdy by se mělo množství oxidu uhličitého snížit zhruba na polovinu, konkrétně u autobusů městské hromadné dopravy se bude jednat o pokles až 74 procent vypouštěných nebezpečných látek do ovzduší a například u aut to bude asi 42 procentní pokles.

Starosta Boris Johnson sice připouští, že uvést plánované změny do provozu nebude nic jednoduchého a že přepnutí na takzvaná „zelená auta“ bude vyžadovat jistý čas, naopak ale dodává, že brzký termín tento nevyhnutelný proces pouze urychlí. „Pokud tedy Angličané chtějí, aby se každému, kdo Londýn navštíví, lépe dýchalo, musí se dát věci do pohybu co nejdříve“, uvedl starosta Johnson. Londýn se stal loni oficiálně nejnavštěvovanější metropolí na světě. Za loňské léto jej navštívilo téměř 4,9 milionů turistů.

 

Gabriela Dittrichová – redaktorka Pozitivních zpráv v Británii

Související články

Zaručeně zlepší den

Kosmetický paradox. Pochází červená rtěnka z Íránu?

Evropským stromem roku je 200 let starý dub v Polsku, Česko má 5. místo

Jak vyzrát na antihmotu? Vědci z CERNu vědí

Víme, jak levně zaparkovat na letišti ve Vídni

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Jak udržet své tělo v kondici, napoví Jóga mezi e-maily

Inspirace z knihovny: Jak udržet své tělo v kondici, napoví Jóga mezi e-maily

Cvičit jógu je stále více moderní a trendy. Záda vám zajisté poděkují, pokud cviky provádíte…