Plzeň nesla celý loňský rok označení Evropské hlavní město kultury. Titul a akce s ním spojené přinesly městu řadu pozitiv – rostoucí atraktivitu, turistický zájem a z toho plynoucí i větší návštěvnost.
Titul Evropské hlavní město kultury se uděluje vždy na jeden kalendářní rok jednomu či dvěma městům. Pro ně jde v první řadě o podnět ke zkvalitnění nabízených služeb a rozšíření volnočasové nabídky nejen pro turisty. Přípravy v Plzni trvaly sedm let.
Statistiky potvrdily, že zájem turistů o západočeské město byl v uplynulém roce vyšší. Oproti předchozímu roku šlo o největší nárůst turistické návštěvnosti ze všech českých krajských měst, a to o více než třináct procent. Uskutečněné akce přilákaly celkem přes milion návštěvníků. Vyšší návštěvnost města se samozřejmě promítla i do vyšších tržeb místních obchodníků.
První z úspěšných akcí projektu bylo samotné zahájení, které sledovalo 25 tisíc lidí. Velkému zájmu se těšily mimo jiné i výstava Jiřího Trnky, Festival světla nebo Bavorské kulturní dny. Provoz zahájila kreativní zóna DEPO2015, kterou od otevření navštívilo přes sto tisíc lidí. Celkový počet akcí přesáhl šest set.
S koncem roku ovšem aktivity neskončily, dlouhodobá udržitelnost byla ostatně od začátku jedním z požadavků projektu. Organizátoři vytipovali úspěšné akce a projekty, které budou pokračovat i v dalších letech. Půjde třeba o vzdělávací programy pro začínající podnikatele, literární večery, otevřenou dílnu, různé festivaly či umělecké rezidence.
Plzeň byla Evropským hlavním městem kultury v roce 2015 společně s belgickým Mons. Pro letošní rok titul patří městům Vratislav a San Sebastian.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Pocity v našich životech mají nezastupitelnou roli, přičemž se pravděpodobně jedná o nejsilnější…