Hněvkovická plavební komora umožní menším lodím cestovat po Vltavě

Zdroj fotografie: Facebook Město Týn nad Vltavou

Vltava je nově od minulého týdne splavněná pro menší lodě v úseku z Českých Budějovic do Prahy a dále do Evropy. Poslední překážka bránící splavnění byla na Hněvkovickém jezu, kde v letošních a loňských měsících vyrostla plavební komora pro lodě široké do tří metrů a vážící do tří a půl tuny. Slavnostního otevření se zúčastnilo několik set lidí.

Mezi návštěvníky otevření bylo i několik desítek majitelů lodí, kteří vypluli minulý týden z Prahy. Jednou z lodí byla i replika historické lodi z 19. století vyrobená pro jihočeského průmyslníka a stavitele Vojtěcha Lannu. Posádka lodi sestávající z divadelníků byla dobově vystrojena. „Jeli zkontrolovat, zda komora byla dobře vystavěna a přispěje k pokračování tradice plavby po Vltavě,“ řekl s úsměvem mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.

Řeka Vltava bývala několik staletí důležitá dopravní tepna spojující města na jihu Čech s Prahou a územím současného Německa. Využívala se pro přepravu soli, dřeva a dalšího materiálu. Konec tradiční voroplavby způsobilo vybudování Vltavské kaskády dokončené v roce 1960. Mnozí si myslí, že splavnění řeky může do regionu přitáhnout spoustu turistů. „Při srovnání s Baťovým kanálem, který ročně navštíví 80 tisíc lidí, má Vltava mnohem větší potenciál,“ uvedla Markéta Kubešová z Infopointu Vltava. Stavba plavební komory na Hněvkovickém jezu nakonec stála přibližně 200 milionů korun.

Zdroj: ČTK

Autor článku

Michal Bělský