Dolej si: Podniky označené symbolem kapky doplní lahve kohoutkovou vodou zdarma

Zdroj fotografie: udrzitelnypalacky.upol.cz

Horko, v ústech sucho jako na Sahaře a v lahvi už ani kapka vody. V takové situaci člověk obvykle zamíří do obchodu pro další zbytečnou plastovou nádobu. Díky projektu Dolej si má ale problém nově i ekologičtější řešení. Žíznivec může zajít do některého ze tři sta padesáti zapojených podniků, kde mu vodu do vlastní lahve dolijí zdarma. Stačí na dveřích hledat nálepku ve tvaru kapky.

Zakladatelka projektu Dolej si Helena Škrdlíková se nechala inspirovat v britském Bristolu. „Zaujaly mě modré nálepky na dveřích několika kaváren s nápisem Refill: Free tap water. Později toho dne jsem na zero waste konferenci slyšela mluvit zakladatelku projektu. Nápad k ní přišel, když pořádala úklid pláží a viděla, kolik pet lahví končí v moři. Když jsem pak z konference odjížděla zpátky do Manchesteru, byla jsem vděčná, že si na dlouhou cestu můžu nechat dopustit vodu u baru v kavárně a nemusím bojovat s kohoutky na záchodech,“ vzpomíná Helena Škrdlíková na zrod myšlenky.

Když její mateřská Univerzita Palackého vyhlásila soutěž Univerzita městu, jejímž cílem bylo zpříjemnit život lidem v Olomouci, neváhala a přihlásila se s podobným projektem. Podporu získala, a tak v polovině dubna začala společně s kolegy ze spolku Udržitelný Palacký aktivně oslovovat podniky. Nejprve jen v Olomouci, ale po projeveném zájmu z dalších měst se skupina rozhodla projekt rozšířit po celém Česku. „Zatím jsme rozdali okolo tři sta padesáti nálepek,“ říká Škrdlíková. Podniky označené nálepkou Dolej si tak můžete najít například v Hradci Králové, Prostějově, Praze, Brně, Zlíně nebo Pardubicích.

Projekt vzbudil nečekanou vlnu zájmu nejen v Česku, ale i na Slovensku. „Denně nám píše kolem pěti podniků, které by se chtěly zapojit, nebo dobrovolníků, kteří mají zájem Dolej si rozšířit v jejich městě. Tak vysoký zájem jsme nečekali a nejsme na něj připravení. Třeba včera nám už zase došly nálepky,“ směje se Škrdlíková. Se svými kolegy aktuálně pracuje na vytvoření HitHit kampaně, která by jim pomohla s realizací nových webových stránek, mobilní aplikace a pokryla náklady na rozšiřování projektu. „Myslím, že zájem způsobila hlavně jednoduchost celého projektu. A taky všeobecně vysoký zájem o omezování zbytečného odpadu, který v posledním roce rezonuje celou českou společností,“ vysvětluje Škrdlíková.

Mapa podniků, ve kterých si žíznivci mohou nechat zdarma dolít vodu, je dostupná zde.

Autor článku

Anna Silná