Vyrazit ráno s přáteli na trh a odpoledne strávit přípravou domácích džemů, to zní jako příjemný program na nedělní den. V podání neziskové organizace Fruitopia jde navíc o velmi smysluplnou aktivitu – džemy se vyrábějí z ovoce, které by se jinak po skončení trhů vyhodilo.
Příběh projektu začal během návštěvy největšího bruselského tržiště, kde skupina kamarádů sbírala ovoce a zeleninu, které by jinak mířily do popelnice. Součástí byla i Zora Hlavčová. „Na místě se vyhodí neuvěřitelné množství dobrého ovoce a zeleniny, což nás úplně šokovalo. Tak jsme přemýšleli, co s tím a jak potraviny spotřebovat ještě ten den, aby to navíc nějakou dobu vydrželo.“ A tím byla výroba džemů zahájena.
Aktivita hrstky přátel se časem proměnila v neziskovou organizaci s asi deseti členy, kteří fungují na dobrovolnické bázi. Džemy vyrábějí každou druhou neděli, a to společně s dalšími dobrovolníky, ale i veřejností. Hotové výrobky jsou za symbolickou cenu na prodej v obchodě s lokálními belgickými výrobky, v občanské organizaci Communa a v originálním místním supermarketu.
„Naším cílem je lidi naučit méně plýtvat potravinami a dát jim chuť být kreativní a vytvořit si ze zdánlivě ošklivého ovoce nebo zeleniny něco vlastního, co jim dlouho vydrží a na čem si pochutnají,“ vysvětlila Hlavčová. I proto se vedle výroby a prodeje džemů organizace věnuje také osvětě v problematice plýtvání jídlem. Pořádá workshopy a otevírá proces vaření džemů i veřejnosti s cílem ukázat, že jde o zábavnou a užitečnou aktivitu pro každého.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Zapomeňte na 10 000 hodin. Přeskočte pořadí a buďte úspěšní
Opřete se do svého strachu, experimentujte, nebuďte nejlepší – buďte jediní. To jsou jen tři z …